کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

وبلاگ شخصی منا باقری کارشناس تغذیه و رژیم درمانی
آدرس مطب
خیابان ولی عصر میدان منیریه روبروی درب مترو پلاک 24 طبقه3 واحد 5

55487040

پنج شنبه ها با تعیین وقت قبلی

+نوشته شده در چهارشنبه 24 دی1393ساعت16:3توسط منا باقری |
هورمون هاي جنسي

انواع هورمون‌ها

هورمونها از نظر ترکیب شیمیایی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

 هورمونهای پپتیدی : که می‌توانند پپتید ساده باشند یا گلیکوپپتید. یک هورمون پپتیدی ساده در بدن انسان مثل انسولین و هورمون گلیکوپپتیدی مثل FSH و LH

ادامه مطلب
+نوشته شده در چهارشنبه 26 اسفند1388ساعت22:40توسط منا باقری |
تغذيه درماني در برخي كمردردها

كه در التهاب هاي مزمن تاثير بسزايي بر جاي مي گذارد. تغذيه نمي تواند تاثيرآرام بخشي و مسكني سريع بر جاي گذارد و بايد روزها و هفته ها آن را پيگيري كرد تا اثراتش مشخص شود.
گوشت قرمز در بروز كمردردهاي مزمن موثر است. اسيد اوريك كه در گوشت قرمز وجود دارد دليلي براي التهاب است. بدن براي توليد پروستوگلاندين سري ۲ كه بر التهاب اثر منفي دارد از اسيد آراشيدونيك موجود در چربي حيوانات استفاده مي كند.

ادامه مطلب
+نوشته شده در دوشنبه 16 آذر1388ساعت22:50توسط منا باقری |
رژیم های غذایی بی نمک

مقدمه :

قبلا لازم است توجه شود که منظور از رژيم بي نمک رژيمي است که مقدار سديم در آن کم باشد، سديم در نمک طعام، جوش شيرين، بکينگ پودر گياهي و مواد غذايي حيواني و گياهي به طور طبيعي وجود دارد.

سديم در ترکيب خون و مايعات بدن انسان وجود دارد از جمله مواد ضروري براي بدن و سلامت انسان مي باشد، اما در برخي بيماري ها مانند فشار حون، بيماريهاي سيروز کبدي، قلب، عروق، بيماري هاي کليه و در دوران بارداري، در بيماري هايي که موجب ورم در بيمار مي شود لازم است مقدار مصرف سديم يا به اصطلاح نمک را محدود کرد.

ادامه مطلب
+نوشته شده در چهارشنبه 13 آبان1388ساعت23:43توسط منا باقری |
نقش تغذيه در سلامت چشم و بينايي

آيا خوردن هويج واقعاً براي بينايي مفيد است يا والدين فقط براي اينكه فرزندانشان را تشويق به مصرف
سبزيجات كنند اين را مي گويند؟

بررسي ها نشان داده اند كه ميزان ويتامين A موجود در يك هويج متوسط دو برابر مقدار توصيه شده مصرف روزانه است و اين نشان مي دهد كه مصرف آن واقعاً مؤثر است. اگر شما هويج دوست نداريد نگران نباشيد. مواد غذايي زياد ديگري وجود دارند كه حاوي مقادير زياد ويتامين A و ديگر مواد لازم براي سلامت چشم هستند.
در اين مقاله سعي خواهد شد ويتامين ها و ديگر تركيبات مفيد براي سلامتي چشم و هم چنين مواد غذايي حاوي اين ويتامين ها و تركيبات معرفي شوند. آنتي اكسيدان ها ويتامين A و كاروتنوئيدها؛ آنتي اكسيدان هاي مفيد براي چشم آنتي اكسيدان ها مولكول  هايي هستند كه با خنثي كردن "راديكالهاي آزاد" مانع اثر مخرب آنها بر سلول هاي بدن مي شوند
.

ادامه مطلب
+نوشته شده در دوشنبه 13 مهر1388ساعت23:51توسط منا باقری |
نقش تغذيه در بهره‌وري نيروي کار

 شايد روزگاري تغذيه را فقط براي برآوردن نيازهاي طبيعي فيزيولوژيک افراد در نظر مي‌گرفتند؛ اما امروزه نه تنها تغذيه يک ضرورت زندگي محسوب مي‌شود، بلکه الگوي غذايي سالم، براي پيشرفت جوامع و ارتقاي سطح توليد و بهره‌وري در کشورها عامل مهمي برشمرده مي‌شود. مشخص شده است کارگراني که به صورت شيفتي کار مي‌کنند، دچار مشکلات گوارشي نظير زخم‌هاي گوارشي،یبوست اسهال، سوزش سردل و کاهش اشتها شده و نيازمند ايجاد تغييراتي در برنامه‌ي غذايي روزانه و زمان صرف غذا هستند.

ادامه مطلب
+نوشته شده در یکشنبه 4 مرداد1388ساعت23:7توسط منا باقری |
ماهی

                                                            مقدمه:

 ماهي ماده غذايي مفيدي است كه در مناطق شمالي و جنوبي كشورمان يعني مناطقي كه در كنار دريا واقع شده‌اند، جزو مواد اصلي و اساسي برنامه غذايي مردم اين مناطق محسوب مي‌شود.

ماهي داراي ارزش تغذيه اي بسيار بالايي است و اكثر مواد مغذي مفيد و ضروري براي انسان را به تنهايي داراست. ولي ويژگي مخصوص ماهي كه آن را بين ساير مواد غذايي حائز اهميت خاص ساخته است، نوع چربي موجود در آن است.

ادامه مطلب
+نوشته شده در پنجشنبه 18 تیر1388ساعت22:49توسط منا باقری |
گياه و گياه خواري

علم «تغذيه» در ميان علوم مختلف، يک علم جوان به حساب مي آيد. اين علم با تحقيقات گسترده در مورد موادغذايي و تاثيرات آن بر بدن انسان، رابطه اي مستقيم دارد و هر روز شاهد افزايش اطلاعات و گاهگاهي شاهد تغيير نظرات دانشمندان در زمينه مواد خوراکي و آشاميدني هستيم، که مسلما اين موضوع بر اثر پيشرفت علوم و فنون آزمايشگاهي و افزايش مستمر آگاهي ها در عالم موادغذايي توسط متخصصان است. لازم به ذکر است،

ادامه مطلب
+نوشته شده در چهارشنبه 3 تیر1388ساعت23:51توسط منا باقری |
نقش تغذیه و کاهش و افزایش استرس

استرس‌ عبارت‌ است‌ از واکنشهای‌ فیزیکی‌، ذهنی‌ و عاطفی‌ که‌ در نتیجه‌ تغییرات‌ و نیازهای‌ زندگی‌ فرد، تجربه‌ می‌شوند. تغییرات‌ می‌توانند بزرگ‌ یا کوچک‌ باشند. پاسخ‌ افراد به‌ تغییرات‌ زندگی‌ متفاوت‌ است‌. استرس‌ مثبت‌ می‌تواند یک‌ انگیزش‌ دهنده‌ باشد در حالی‌ که‌ استرس‌ منفی‌ می‌تواند در زمانی‌ که‌ این‌ تغییرات‌ و نیازها، فرد را شکست‌ می‌دهند، ایجاد شود.

ادامه مطلب
+نوشته شده در دوشنبه 25 خرداد1388ساعت17:7توسط منا باقری |
دلایل پرخوری چیست؟

·       فشارهای متعدد عصبی و پناه بردن به غذا:

          بعضی‌ها تحت تأثیر فشارهای روحی- روانی مدام و بدون توجه به این كه آیا گرسنه هستند یا خیر به خوردن خوراكی‌های مختلف روی می‌آورند و قبل یا بعد چه خورده و چه خواهند خورد را در نظر نمی‌گیرند شما فكر كنید با توجه به فشارهای گوناگون فعلی در این زندگی‌های امروزی فردی كه چنین حالتی پیدا كند كم‌كم حكم یك جاروبرقی را پیدا می‌كند و بدون توجه به نیاز بدن مدام هر چه جلو دستش باشد را می‌بلعد.

ادامه مطلب
+نوشته شده در جمعه 22 خرداد1388ساعت0:7توسط منا باقری |